S.XIX: Els Grans Imperis europeus
El professor/a introduirà què és l'imperialisme europeu i no europeu del segle XIX, les seves causes i les seves conseqüències, i les formes de dominació colonial.
L'alumnat, a partir d'aquesta explicació i en grups, haurà de triar un país o imperi dels que es proposen en aquest document i explicar-lo resumidament en primer lloc en un text escrit (seguint l'estructura que es proposa) i en segon lloc amb cartó-pluma o Dina3.
Aquesta activitat correspon a un 20% de la nota del 2n trimestre i s'avaluarà tenint en compte els següents ítems (orientatiu):
Document escrit (40%); Catró-pluma o D3 (40%); Presentació (20%).
Com a errors de forma es considerarà: la mida de lletra incorrecte o incoherent, marges i espais no respectats, ús informal del llenguatge, paràgrafs desequilibrats, faltes ortogràfiques, oracions mal formulades, manca de claredat en el text, i no utilització de la plantilla.
En el cas del cartró-pluma o D3 a més a més es considerarà l'originalitat, la facilitat d'entendre el contingut (que sigui visual), i la competència digital en l'ús del suport audiovisual escollit.
Com a errors de contingut es considerarà: incorreccions històriques, dades no referenciades, falta de context o ambigüitat en les explicacions.
En el cas del cartró-pluma o D3 també es valorarà la capacitat de sintetitzar i esquematitzar la informació del document escrit, que alhora haurà de ser una síntesi de la història del país o imperi escollit.
En la presentació oral, per últim, es valorarà l'habilitat social i comunicativa: to de veu, vocalització, fluïdesa, capacitat per a mantenir l'interès del públic, naturalitat, domini dels continguts, bona postura, i compliment del temps màxim i mínim.
Es proposa que l'alumnat faci una auto-avaluació i co-avaluació mitjançant la rúbrica proposada que servirà com a orientació, si és consistent, per a definir la nota final.
Temes a escollir en grups: Contextualitzar la situació prèvia a la segona meitat del segle XIX, i aprofundir en les accions d'aquests països com a imperis. Si hi ha dubtes sobre el contingut a enfocar fer una proposta d'índex al professor/a.
- França (explicar també el II Imperi i la III República).
- Regne unit (explicar també la qüestió irlandesa).
- Alemanya, Bèlgica i Holanda (explicar també la conferència de Berlín, el II Reich i l'era bismarckiana).
- Rússia, l'Imperi austrohongarès i otomà.
- Xina i Japó.
- Estats Units d'Amèrica (explicar també la guerra de Secessió).
Si algú té interès en un altre imperi pot proposar-ho al professor/a.
1.- Document escrit: Es facilita una plantilla.
L'estructura ha de seguir un ordre cronològic i es poden afegir imatges, mapes i gràfics. A la part final s'ha d'incorporar un apartat on s'adjunti una notícia o un escrit referent a la situació actual de l'Imperi o país seleccionat on es pugui conèixer si actualment encara perviuen colònies (es proposa buscar informació a l'arxiu històric de la Vanguàrdia).
S'ha de referenciar tota la informació que es seleccioni d'internet, en la nota a peu de pàgina si es vol facilitar l'accés ràpid a un recurs o si és una cita literal d'un autor, o en la bibliografia del final del treball. Les referències han de seguir el model APA.
És important seleccionar correctament la informació rellevant i contrastar diverses fonts per a no obviar cap data, esdeveniment o personatge important. La informació ha d'estar explicada de forma clara i concisa.
2.- Cartró-pluma o D3, i presentació oral: També en el cartró-pluma o D3 i en la presentació oral s'haurà de referenciar les imatges o mapes que s'adjuntin.
La duració de la presentació oral ha de ser entre 6 i 10 minuts.